RSS

Hundens tänder

06 Aug

Jag var ju hos veterinären med Nemo för ett tag sedan och tog bort tandsten. Har gjort det förr men nu var det tre år sedan. Fick en smärre chock när jag skulle hämta honom och de berättade att de dragit ut 17 tänder på honom! De var lösa pga tandstenen.

Hade ett långt samtal med veterinären för jag undrade hur det kunde bli så. Hon berättade att det är ett jättestort problem hos småhundar. 70% av alla behandlingar de gör på de små handlar om tandproblem.

Det man måste göra för att undvika problemen är att borsta tänderna på hunden och ge så hårt foder som möjligt. De ska tugga mycket med, så hårda eller sega ben som räcker länge.

Jag har tyckt att det är jättelöjligt att borsta tänderna på en hund men hon förklarade att de tuggar så pass mycket mindre än hundar och vargar ute i det fria, och det köper jag. De tuggar ju på ben, hud, pinnar, allt möjligt.

Så bort med blötfoder, mjuk mat och mjuka tuggben som ska vara bra för tänderna, in med knaprigt, hårt och segt!

20120806-110440.jpg

 
2 kommentarer

Publicerat av på 6 augusti, 2012 i Uncategorized

 

2 svar till “Hundens tänder

  1. Linda

    7 augusti, 2012 at 00:49

    Bra inlägg!

     

Kommentera

 
